blog-peer

Voor u gelezen EN vertaald Viking Sky

Posted Een reactie plaatsenGeplaatst in Voor u gelezen

Nou ja heb ik Google laten vertalen.

De oorzaak van het bijna-ongeluk Viking Sky

Storing in de brandstoftoevoer heeft bij Viking Sky alle vier de motoren uitgeschakeld

– Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, zegt research director voor energie en transport in Sintef Ocean.

Het cruiseschip Viking Sky kreeg een volledige stop in alle vier de motoren omdat de smeeroliedruk te laag was, zegt de Noorse Maritieme Directie op een persconferentie op woensdag.
Er was weinig, maar toch voldoende, smeerolie op de tanks op de Viking Sky. Maar tijdens de oversteek op Hustadvika in golven tot 15 meter hoog, werden alarmen voor lage oliedruk geactiveerd en schakelden de motoren automatisch over naar een “shutdown-proces, dat wil zeggen, de motoren schakelen automatisch uit.
De zware zee heeft waarschijnlijk geleid tot zulke grote bewegingen dat de smeeroliepompen het aanbod hebben verloren. Dit getriggerde niveaualarm bij lage smeeroliedruk, wat op zijn beurt leidde tot het automatisch uitschakelen van de motoren kort erna, om schade te voorkomen, stelt het Noorse Maritieme Directoraat.

Teknisk Ukeblad heeft met deskundigen gesproken over de conclusie van het directoraat. Beiden vragen zich af over de oorzaak.

Eén enkele fout heeft grote gevolgen

Onderzoeksleider voor energie en transport in Sintef Ocean, Anders Valland, vindt het vreemd dat het schip volledig is verduisterd terwijl alle vier hoofdmotoren tegelijkertijd uitvielen.

– Het zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn. Eén fout mag een heel vaartuig niet uitschakelen, zegt Valland.

De onderzoeksleider zegt dat dit in strijd is met het principe dat een enkele fout een heel systeem niet mag uitschakelen.

– Wanneer het niveau in de tank binnen de minimumlimiet ligt, zou de smeeroliepomp geen problemen moeten hebben, en althans niet zodanig dat alle vier de motoren worden uitgeschakeld, zegt Valland aan de TU.

Oproep voor redundant systeem

Professor Eilif Pedersen van Marin Teknikk van NTNU is van mening dat het een ontwerpfout of ontwerpzwakte moet zijn wanneer een alarm van een smeeroliepomp alle vier de motoren kan stoppen.

– Omdat ze het schip ontworpen hebben met redundantie en twee afzonderlijke motorcompartimenten, is het vreemd dat ze geen redundantie hebben in het smeeroliesysteem. Dan doden ze de beveiliging waarvoor ze waren opgezet, zegt Pedersen.

Vraag scheepvaartmaatschappijen om de levering van smeerolie te beveiligen

De Noorse directie Maritieme zaken heeft in de dagen na het motorongeval geprobeerd aan te geven of zich, technisch of operationeel, omstandigheden kunnen voordoen die voor andere schepen van belang kunnen zijn.

Directeur van de afdeling passagiersschepen van de Noorse Maritieme Directie, Sonja E. Hillersøy, zegt dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over de vraag of er wijzigingen in de regelgeving zullen komen.

Het Noorse Maritieme Directoraat heeft een algemeen veiligheidsrapport uitgestuurd om de levering van smeerolie aan motoren en andere kritieke systemen te garanderen. Ze vragen ook dat dit wordt opgenomen als onderdeel van de risicobeoordeling in de veiligheidsbeheersystemen op grotere schepen.

Het AIBN gaat dieper in

– In eerste instantie gaan we uit naar een boodschap aan alle motorleveranciers dat ze een voldoende hoog niveau van smeerolie in de tank moeten garanderen, zodat de pomp erin slaagt de druk te handhaven, zegt Hillersøy aan TU.

Hillersøy zegt dat de Accident Investigation Board Norway (AIBN) zich verder zal verdiepen in de oorzaken en de gang van zaken en aanbevelingen doet.

“Voor ons was het belangrijk om de oorzaak zo snel mogelijk te vinden en een kennisgeving te versturen, waarna het AIBN dit op zijn gemak en diepgaand zal onderzoeken”, zegt Hillersøy.

Ze wijst erop dat het aan elke motorleverancier is om een ​​oplossing te vinden.

– Iedereen heeft zijn eigen niveaus en systemen. We kunnen alleen maar opmerken dat dit een probleem kan zijn in extreme omstandigheden, zegt Hillersøy.

Geen overduidelijke fout

De Noorse Maritieme Directie stelt dat problemen met de smeeroliedruk niet onmiddellijk als oorzaak van de oorzaak naar voren kwamen. Het duurde tot dinsdagnacht voordat het duidelijk werd.

“Het was een combinatie van technisch onderzoek, logboeken en interviews met bemanningen die ons naar de oorzaak hebben geleid”, zegt Hillersøy.

Ze weet niet zeker of twee afzonderlijke tanks, één voor elk motorcompartiment, de alarmen had voorkomen.

– Als het hetzelfde niveau is op twee afzonderlijke tanks en dezelfde kantelhoek, zullen beide pompen lucht aanzuigen en zal de smeeroliedruk dalen, zegt ze.

Voor zover het directoraat erin slaagde om het schoon te krijgen, werden de motoren automatisch een voor een uitgeschakeld totdat het volledig verduisterde.

De motoren aan boord

Viking Sky heeft vier MAN hoofdmotoren , twee serie motoren met negen cilinders (elk 9L32 / 44CR van 5.040 kW) en twee 12-cilinder V-motoren (12V32 / 44CR van elk 6.720 kW).

Ze zijn geconfigureerd met twee motoren verdeeld over “vader en zoon” in hun respectieve machinekamers, gescheiden door vuur en waterdichte schotten en deuren.

Volgens MAN is het motortype speciaal ontworpen voor het gebruik van zware olie (HFO volgens de specificaties van DIN ISO 8217).

De motoren zijn turboladen met MAN’s eigen MAN TCR-systeem. Het automatiserings- en controlesysteem is ook ontwikkeld door MAN (Sacos one). Volgens een brochure van MAN is er een afzonderlijke smeeroliefilter op elke motor, terwijl de waterkoeling plaatsvindt via een twee-strengs hoog- en laagtemperatuursysteem.

“Veilig om te porten”

Viking Sky is gebouwd volgens de nieuwste veiligheidsregels voor passagiersschepen en veerboten, SOLAS (Safety of life at Sea). Schepen met een lengte van meer dan 120 meter zijn opgenomen in de Solas-voorschriften met “Safe Return to Port” (SRtP).

Het betekent redundantie, dubbele benodigde voorzieningen, capaciteiten en uitrusting, inclusief ventilatie en sanitaire voorzieningen en reddingsmateriaal.

Het schip moet binnen een vooraf bepaalde tijd veilig naar de dichtstbijzijnde haven kunnen reizen, afhankelijk van de operationele vereisten van het schip. Dit mislukte bij Viking Sky.

Het schip is geclassificeerd door British Lloyd’s en geregistreerd in het Norwegian International Ship Register (NIS)

Hier de originele tekst: [ https://www.tu.no/artikler/svikt-i-smoreoljeforsyning-slo-ut-alle-fire-motorene-pa-viking-sky/461550 ]

Restanten Helperlinie (bron: gemeente.groningen.nl/)

Posted Een reactie plaatsenGeplaatst in Voor u gelezen

Opnieuw restanten Helperlinie gevonden

Helperlinie

De Helperlinie strekte zich uit van het Winschoterdiep tot het Hoornse Diep.

Bij de voorbereidende werkzaamheden voor de zogenaamde ‘woonrups’, ten zuiden van de DUO werden deze week diep onder het maaiveld opnieuw restanten van de Helperlinie aangetroffen. Bij de bouw van de parkeergarage werd al eerder muurwerk gevonden. In de parkeergarage van de DUO is overigens over de gehele oostwand de Helperlinie afgebeeld. Het gedeelte van de vesting waar we nu zitten ligt net ten oosten van en in het meest oostelijke lunet (driehoekig bastion), zie afb 1.

 DUO_1   

Afb 1. Plan van Menno van Coehorn met ten zuiden van de drie lunetten het Sterrebos afgebeeld. Op het terrein van de duo zijn moestuintjes te zien.

De Helperlinie strekte zich uit van het Winschoterdiep tot het Hoornse Diep aan de westkant van de Hondsrug, en is meer dan twee kilometer lang. De verdedigingslinie bestond uit verdedigingswallen en bastions, bestaande uit aarden wallen, natte en droge grachten en stevig muurwerk.

Bommen Berend

De vesting is eind 17de eeuw door het Rijk aangelegd om Noord Nederland en de stad Groningen beter te beschermen, (mede ingegeven door de belegering van Bommen Berend die ternauwernood was afgeslagen). Vestingbouwmeester Menno van Coehoorn heeft het plan ontworpen. Het was destijds een revolutionaire combinatie van grachten en uitstekende lunetten (driehoekige bastions). Dit ‘Nieuw Nederlands Stelsel’ is later op meer plaatsen toegepast, maar de Helperlinie is het eerste voorbeeld van dit Stelsel. Het is dus niet een vesting als Boertange, maar half verdiept in de grond aangelegd. Aanvallers vanuit het zuiden zien alleen een flauwe helling, maar komen dan pardoes terecht in een droge gracht en staan tegenover een hoge gemetselde muur waarachter de verdedigers zitten (afb. 2).

DUO_2

Afb 2. Doorsnede van het vestingwerk: In lichtrood de verhoogde delen, in geel de droge gracht en in rood het muurwerk (opmetingstekening bij slechting van de vesting).

Het project moet in die tijd minstens evenveel impact hebben gehad als nu de bouw van Ring Zuid nu. Belangrijke toegangswegen als de Hereweg moest tussen de lunetten door worden geprutst , de Oosterweg werd helemaal afgesloten. De aanleg alleen al duurde meerdere jaren en de linie werd in haar bestaan meerdere keren aangepast en gemoderniseerd.

Aanpassingen

Eén van latere deze aanpassingen aan de linie is nu goed tevoorschijn gekomen: In het westen, bijna tegen het Sterrebos aan is het (vroeg) 18de eeuwse muurwerk afgekapt om er een 19de eeuwse doorgang van vier meter breed in te zetten. Op deze plek kon je toen met groot materieel (kanonnen?) van achter de wal in de (droge) gracht komen.

Metselwerk

In bijgaande afbeeldingen zie je onder meer de westkant van deze doorgang. In het metselwerk een natuurstenen blok (zandsteen) waarin een hoek gekapt is en een houten paal staat. Een dikke ijzeren duim (uitstekend) is onderdeel van een ophangsysteem van een stevige houten (?) deur die hier gezeten heeft. De deur zelf is overigens niet aangetroffen. Er is meer houtwerk aangetroffen, liggend voor de doorgang, en ook palen. We hopen met we met dendrodateringen deze precies in de tijd te kunnen plaatsen.

Afbeelding 3a, 3b en 3c: Respectievelijk de  (nog niet schoongemaakte) 19e eeuwse doorgang (3a), de aansluiting tussen oud vestingwerk (waar schep op ligt) en de oostkant van de doorgang (3b) , en de iets schoongemaakte oostkant van doorgang met paal voor deurconstructie.

3a

DUO_3a

3b en 3c

Foto DUO_3b

 

Foto DUO_3c

 

 

 

 

https://gemeente.groningen.nl/actueel/nieuws/opnieuw-restanten-helperlinie-gevonden

Voor u gelezen; Visvijvers onmisbaar in Drenthe (RTV Drenthe)

Posted Een reactie plaatsenGeplaatst in Voor u gelezen

Visvijvers waren onmisbaar in katholiek Drenthe

Verse zeevis was in vroeger tijden in Drenthe niet te krijgen, de aanvoer duurde simpelweg te lang. Wie vis wilde eten moest daarom de netten uitgooien in de plaatselijke beek.

Maar de Drenten bezaten ook nog een andere optie waardoor verse vis permanent onder handbereik was. Historisch onderzoeker Henk Luning uit Assen ploos de geschiedenis uit van de zogenoemde weijers: vijvers waarin vissen werden opgekweekt en gehouden tot ze de pan in gingen.

Belangrijke voedselbron
Henk Luning: “Het woord weijer is afgeleid van het Latijnse woord vivarium, dat letterlijk betekent: ‘plaats om iets in leven te houden’. Dit iets was meestal vis. Vis is in de Middeleeuwen en nog lang daarna een belangrijke voedselbron, niet in het minst vanwege de talrijke dagen in de katholieke kalender waarop het gebruik van vlees verboden is. Vis is een volwaardig vervangingsmiddel. Een weijer, of in het Gronings een viskenij, was hét middel om de voortdurende beschikbaarheid van vis te garanderen.”

Er zijn in Assen meerdere plaatsen waarvan de naam naar zo’n weijer verwijst;  Weiersstraat, Weiersloop en Weierspoort houden de herinnering levend aan het stroompje dat ooit liep waar nu de HEMA en Warenhuis Vanderveen staan.

Van de pastoor naar de dominee
De abdij was eigenaar van de hele marke Assen en had daardoor ook het visrecht in handen. Na de reformatie worden de katholieke eigendommen ingepikt door de Landschap Drenthe. Luning: “Waarschijnlijk gaan ook het visrecht en de drie aanwezige weijers over naar de Landschap. De opbrengsten ervan moesten worden gebruikt voor de kerk, voor het onderwijs en voor de armenzorg. Zo kwamen in Drenthe de vroegere pastoriegoederen nu ten goede aan de predikanten. Voor Rolde betekende dit bijvoorbeeld dat het gebruik van de weijer ten noorden van de kerk overging van de pastoor op de dominee.”

Meun en voorn
Luning spoorde in de archieven nog meer vermeldingen van Drentse weijers op, bijvoorbeeld in Anloo, Gieten, Oosterhesselen, Ruinen en Wapse. Luning: “Een predikant Van Schaick schreef in 1864 in de Drentse almanak dat er een waterkuil lag in een stuk land dat bij de pastorie van Dwingeloo behoorde die hij kwalificeerde als visvijver wegens de aanduiding weijer. Bij Wachtum lag een weijerakker en in Beilen lag een weijer die in 1331 eigendom was van de heer van Borculo.  In Emmen lag een weijer ongeveer op de plaats van de villa Lindenhof bij de dierentuin. Van deze hof is bekend dat in het jaar 1313 een deel van de pacht betaald werd met paling.”

Op de vraag wat voor soorten vis er zoal werden ‘opgeslagen’ in zo’n weijer antwoordt Luning: “Steur, een nu zeldzame maar destijds vaker voorkomende vis, maar ook karper, zeelt, snoek, paling, brasem, meun en voorn. De meesten van deze soorten komen niet meer bij ons op tafel omdat we nu rijke keus aan verse zeevis hebben. Alleen een palinkje gaat er nog wel eens in. ”


Link naar het artikel https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/142361/Visvijvers-waren-onmisbaar-in-katholiek-Drenthe